24 november. Vecka 9+1: Väntan på ultraljud. Tankar om liv och död.

Just nu kretsar tankarna mycket om Alfons sista dygn. Jag går igenom tankar mellan videoklipp och bilder. Jag hittar hela tiden nya orörda aldrig berättade minnen. De som jag kommer att hålla i mitt minne. Jag försöker förstå hur man kan leva så mycket för att sen vara helt död. Det är oberipligt.

Graviditeterna med Alfons, Alma-Lee och Vera har varit ganska lika. Alla tre gångerna har jag börjat kräkas i vecka sex, sju och det har sen hållt i sig i ungefär sex veckor. Jag har mått väldigt dåligt och rasat runt 10 kilo varje gång. Med nöd och näppe har jag svept i mig diverse alkoholfria drinkar och förbannat allt vad kex och skorpor heter, för att i nästa stund bevittna mina egna kaskader. Inte undra på att jag gav upp. Jag blev en uppgiven soffliggare som grät över min egen olycka. Jag slutade att äta och hånade alla tips från diverse besservissers i "Vi föräldrar"; Milda soppor för illamående mammor och nybakta lena bullar med mild hemmagjord marmelad.
Pyttsan! Vilken illamående gravid kvinna skulle koka soppa (kanske kräkas i en skål brevid?) och baka bullar?

Nu har jag gått in i vecka 10 och kan både baka och laga mat. Jag mår bra och äter såfort jag blir är hungrig. Jag ligger inte på soffan och gnäller. Jag går upp, lagar frukostgröt och äter för att sen köra Alma till dagis. Christian och jag gör det vi brukar och det känns bra. Emellanåt tror jag att det är ett skämt att vi ska på ultraljud på tisdag; det kommer att vara så pinsamt att ligga där utan barn i magen.

Nu ska jag ner och göra lunch.

Catarina

Kommentarer
Postat av: Ellen

Förstår att det känns läskigt. Jag har bara två att jämföra och det var ju så att jag jämförde hela tiden. Har man då tre lika och en olika så är det klart att det är lätt att bli nojjig. Men det är också så att det kan vara olika utan att vara dåligt. Och det vore väl bra om du kunde ha en fin, lätt, njutbar graviditet? Det är du väl värd. Kanske är det något väldigt annorlunda den här gången. Tvilingar? Trillingar? Fyrlingar? ;-)
kram och lycka till på ultraljudet

2007-11-24 @ 12:14:50
URL: http://www.avigt.nu
Postat av: moster ditte

Jodå, en bebis blir det nog. En välklädd sådan.
Puss

2007-11-24 @ 16:41:49
Postat av: Paula

Tack för att jag fick lösenordet!
Den där ultraljudsnojan tror jag att de flesta har mer eller mindre uttalat, men det är klart att det finns någon där!

2007-11-24 @ 18:07:12
URL: http://paulas.se
Postat av: Johanna

Känner igen känslan av att göra ett ultraljud med rädslan av att magen är tom.

Njut av att du får må bra... ta dag för dag....

Kram Johanna

2007-11-24 @ 19:33:18
URL: http://grynisen.bloggagratis.se
Postat av: Cajsa

Hej Catarina! Tack för att jag får vara med på din bebisimagenresan! Det är nästan så jag är beroende av att läsa om dig och dina sötisar!
Cajsa :)

2007-11-24 @ 21:29:19
Postat av: Ida Ståhl

Vill först tacka för att jag ens får läsa, och jag läser med spänning! Jag som älskar allt som har med barn att göra och vill jobba med de, är det himla roligt att läsa vad som händer när de fortfarande finns kvar i tryggt förvar!
Var glad att du mår bra och fortfarande kan laga soppa :)
Kram Ida

2007-11-24 @ 21:32:29
Postat av: Flisa

Hej !

Tänk att man kan bli så glad av att få ett
lösenord till en blogg..att man känner sig hedrad.

Tack ock kramar till Er !

2007-11-25 @ 17:19:45
Postat av: susanne f

Väntar med spänning att få läsa ännu mer om dig och din familj.
Grattis på din namnsdag

2007-11-25 @ 18:05:09
URL: http://bambuochbetong.blogg.se/
Postat av: Elin

Vad skönt att du kan laga mat och fixa lite och inte bara ligga på soffan:) Usch ja illamående är inte alls kul. Det sägs ju bli värre för varje graviditet! Hoppas du slipper det helt snart. Ska försöka kika in på tisdagkväll och hoppas du då uppdaterat hur UL gick! Är ju lite datalös nu ett tag. Kram Elin

2007-11-25 @ 18:15:30
URL: http://ellan.blogg.se
Postat av: Birgitta

Tack för att jag fick lösenordet och får följa nummer 4 + hela er underbara familj känns som vi känner varandra genom ditt undrbara sätt att berätta om ert liv.
Kram från en stolt Farmor-Mormor

2007-11-25 @ 23:39:03
Postat av: Petra Homer

Tack for ditt fortroende att jag far lasa har. Det ska bli spannande att folja er fard! Speciellt nar jag bara ligger nagara veckor fore dig!

Ah vad avundsjuk jag ar pa dig att du mar sa bra. Jag mar illa sedan vecka 7 (ar nu i vecka 14). Jag ater medicin mot illamaendet och det hjalper lite, men ingen matlust alls har jag och ater skitdaligt. Med Elsa borjade jag inte ma bttre forran vecka 18.

Hoppas att ni far med er en liten bild fran forsta ultraljudet! Nar man ser/hor hjartljudet blir det helt plotsligt sa mycket mer verkligare!!!

Grattis till er alla 5 i familjen!

2007-11-26 @ 05:16:07
URL: http://www.pippilottan.blogspot.com
Postat av: Annika

Tack för lösen!

Ultraljud i morgon läser jag... Whhhiii!! Så spännande, men som du skriver även liiite läskigt. Det kommer gå bra. Känner det på mig.

Er lilla Vera är förresten född 1 dag innan vår lilla Moa. 25:te och 26:te september! Bra datum. Juni är inte illa det heller. Jag är född den 25:te och min sambo den 28:de.

Må så gott!

2007-11-26 @ 10:18:42
URL: http://www.akinna.se
Postat av: Marie från Hörby

Tack för lösenordet och för att jag får följa er resa mot ert fjärde barn!
Skönt att du mår ganska bra i alla fall.
Jag har också varit gravid fyra gånger och med tre av barnen kräktes jag varje dag hela graviditeten. Inte kul. Med ett av barnen mådde jag knappt illa alls, så det kan vara väldigt olika!
Kram

2007-11-26 @ 14:48:31
Postat av: Susanne

Efter 3 graviditeter så vet jag att de kan skilja sig åt hur man känner sig. Det är bara att tacka och ta emot om du mår bra :) Lycka till på ultraljudet!

2007-11-26 @ 18:25:30
Postat av: Margareta

Tack kära du för förtroendet att få följa med på den här resan..Många varma kramar till hela familjen / Maggan

2007-11-26 @ 19:28:04
Postat av: Pernilla

Tack kära för förtroendet att få följa ert fjärde barn på färden! Njut av att må bra, det betyder kanske att du ska passa på att njuta nu för att det blir kanske mer än en liten bebis som kommer till midsommar ungefär! Förstår ju att du blir lite undrande när man varit nästan konstant illamående vid de andra tre graviditeterna. Detta känns riktigt nostalgiskt då det var 12 år sedan sist för min del.

2007-11-26 @ 21:17:52
Postat av: Ellen

Snart dags! Håller mina tummar för att allt ska se fint ut.

2007-11-27 @ 09:10:41
URL: http://www.avigt.nu
Postat av: Therese

Idag är det dags. Tänker på er.
Kram Therese

Postat av: Christina i Torslanda

Hur gick det?? Vinkade h*n och gjorde tummen upp?
Jag har tänkt på er idag, inte utan en viss längtan efter att själv få ligga på den där britsen och se det magiska, osannolika... Kram till er båda.

2007-11-27 @ 14:08:47
Postat av: Janina i Röstånga

Mycket nyfiken på ultraljudet...
Jag kom att tänka på en härlig födelseannons som jag såg en dag, det stod,
"Hurra, det blev ett barn!" och jag tänkte att den familjen har nog också levt med samma overklighetskänsla....och visst är det märkligt att där är en liten människa som badar, äter och bajsar inuti en..?!
Kram

2007-11-27 @ 14:23:25
Postat av: ditte

bakelser!

2007-11-27 @ 15:10:12
Postat av: Marie från Hörby

Hoppas att allt gick bra på ultraljudet idag!
Kram

2007-11-27 @ 15:29:36
Postat av: Maria Nyberg

Tack för att jag fick förmånen att följa er graviditet, många glada minnen väcks till liv:)

2007-11-27 @ 15:52:01
Postat av: Jessica A

Tack för lösenordet. Ska bli spännande att följa bloggen. Jag va inte så nervös för ultraljudet jag bara undrade hur det skulle se ut! Jag hade mardrömmar om att det va en ödla lr groda som skulle titta på mej. Vilken tur att jag hade fel.
Kram

2007-11-27 @ 17:08:20
Postat av: Anonym

Tack för att jag får följa din graviditetsblogg.
Wow, vad häftigt att få gå på ultraljudsundersökning. Undra om ert fjärde barn kommer att bli lika lik Alfons som de andra två ursöta flickorna. Hoppas!

Många kramar från

Mia-Johanna

2007-11-27 @ 18:40:57
Postat av: Charlotte i USA

TACK for att jag far folja er resa mot nasta underverk! Som sagt man blir ganska sugen pa en tredje men jag far "noja" mig med de 2 fina gossar jag har. Vi flanger trots allt fram och tillbaka tvars over halva jordklotet (nastan i alla fall)
1-2 ganger om aret och da ar det valdigt smidigt med bara tva....
Hur som helst, det skall bli spannande att fa folja denna gladjens resa och till slut fa "se" vem som
tittar ut :)
Skont att hora att du slipper illamaende denna gang och jag ar helt overtygad over att ultraljudet kommer ga alldels utmarkt!!

Stora Starka Styrkekramar fran Charlotte

2007-11-27 @ 18:52:54
Postat av: Mikaela

Hej och tack för lösenordet!

Har läst ikapp och det ska bli mycket spännande att följa med under er graviditet!

Skönt att allt såg bra ut på ul och hoppas att du får en underbar tid fram tills bebisen kommer!

Kram!

2007-12-02 @ 15:58:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0