27 juli. Vecka 40+5: Om en evig sommar och en evig graviditet.

Jag är kort sagt inte vän med värmen. Jag har aldrig varit speciellt mycket för heta dagar med mycket sol, inte långa dagar på stranden i sommarhetta heller. Nej, jag har alltid tyckt mer om var som kallas för oväder (O-väder? Ett slags icke-väder alltså?), regn och svala sommarkvällar. Då blir jag glad. Nu är jag inte så glad. Jag tycker att det är alldeles för varmt. Kort och gott.

Jag är däremot vän med mina förvärkar. Jag har ganska regelbundna värkar med ungefär 10-40 minuter emellan. Jag vet hur min kropp fungerar. Den vill träna och vila, träna och vila. Jag däremot skulle vilja att den bara sätter lite sprutt på sig själv, men jag får lungt följa med i den takt som "mitt jag" själv bestämmer... Jag vilar ganska mycket nu, dvs. igår och idag. I förmiddags så körde vi till affären i Kristianstad för att handla lite och vips så kom slemproppen. Det känns ju lite lovande. Jag har köpt hem en drös med tidningar som jag bäddar ner mig i sängen tillsammans med. Jag öppnar för tvärdrag mellan sovrummen och sätter på fläkten; den är guld värd.

Så egentligen borde jag inte vara så lite glad som jag är. Men jag är ganska trött och otålig. Jag ska försöka bli en bättre människa imorgon. Eller kanske redan ikväll, för mina barns skull.

Stort tack för alla kommentarer som jag läser om och om igen!


Alma och jag vilar i soffan 2008-07-17.

Catarina

Kommentarer
Postat av: gunilla i dalom

Pussar och kramar. Här har det vräkt ner och åskat och blixtrat har det också gjort. Synd att du inte får det till dig. Eller er kanske man ska säga. Visst är det Christian som gillar sånt oväder?



Krama alla. Puss!

2008-07-27 @ 16:30:31
Postat av: Catarina

Ja du Gunilla. Jag och Christian har det där ovädret som en av alla gemensamma nämnare oss emellan! Puss och kram!

Postat av: Nettan

Catarina, du starka kvinna!! Jag kan förstå hur det känns i värmen för dig. Men om nu slemproppen är på borta så är det nog inte långt kvar. Jag får erkänna att jag är lite avis på dig. Jag älskar att vara gravid och föda. Visst gör det ont så in i norden men vilken känsla det är att få upp det lilla knytet på bröstet. Smärtan är då som bortblåst och man känner sig som en superkvinna. Visst är det härligt att se in i dessa små glansiga ögon och titta på den smackande munnen som letar efter något att suga på. Jag har själv fått förmånen att ge liv åt tre härliga barn och fler blir det inte, men att läsa och lyssna på förlossningsberättelser tröttnar jag aldrig på. Så nu väntar jag på att få läsa om dina upplevelser med din fjärde förlossning, som förhoppningvis sker inom en inte alltför lång framtid.

Många fläktande kramar från Nettan i Svedala.

2008-07-27 @ 17:30:39
Postat av: Moa

haha det här börjar verkligen kännas som en evig graviditet. men med alla de där förvärkarna så tycker man att det borde vara dags nu... kram

2008-07-27 @ 17:30:43
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: -anki i lund

Inte heller jag är vän av värmen. Uppskattar ett rejält skyfall mest. Med mörka moln och gärna lite blåst. Då promenerar jag gärna ut i min regnjacka och njuter. Kanske därför jag köpt regnkläder åt T i veckan som gick?! ;)



Idag har jag gömt min stackars familj inomhus ända till klockan 15.30 då vi vågade oss ut i parken för att gunga (det svalkar ju i alla fall lite). Har grymt dåligt mamma-samvete för att jag blandat socker i T´s dryck för att få henne att dricka. Men hon vägrar ju flaska och spottar ut dryck ur glas. sjunger "Men lite socker i botten, då går medicinen ner..." löste det och hon slukade nästan 1,3dl idag. Tjohoo, tur man inte är rådlös!



Dagen höll på att sluta med förskräckelse när dumma getingen bestämde sig för att flyga in i T´s mun. Pappa hennes bände upp och drog ut den med fingret. Hon gallskrek men antagligen av ilska och förvåning snarare än smärta? Två sekunder senare var hon ju glad igen och då kan knappast getingen hunnit med något stick? Vi kan heller inte se något märke i munnen, så hon klarade sig nog. Phu.



Någon varm kram vill jag inte skicka i värmen, men den betydligt svalare tankevarianten får du ett par gånger dagligen. Även till resten av familjen. Allihop. -anki i lund

2008-07-27 @ 17:53:14
Postat av: Elin A

Ja nu måste det ju vara nära om proppen är borta:) Man kan ju hoppas att födda får rätt på sin hemsida nu när er bebis snart ska komma.

Ja värmen är inte rolig med gravidmage! Idag har vi mest varit vid mina föräldrars pool och svalkat oss. Minns att sommaren 2002 var lika varm, om inte värre. Hade dottern i magen då, hon kom i oktober.

Många varma kramar och hoppas hoppas det sätter igång inatt med rejäla värkar!

2008-07-27 @ 18:24:09
Postat av: Johanna

Jag som drömde inatt att er lilla tjej föddes :-) Men det var ingen sanndröm då... Jag fortsätter att vänta, precis som du Christina

2008-07-27 @ 18:25:06
URL: http://grynisen.bloggagratis.se
Postat av: Ida Ståhl

vi väntar coh väntar, precis som ni! Men hon kommer nog när hon är redo :)

Kram

2008-07-27 @ 18:50:28
URL: http://idastahl.blogg.se/
Postat av: Tessan

följer din alltid bloggen. du skriver bra:) jag väntar o väntar, det måste vara hända nu snart!. lycka till....

2008-07-27 @ 19:11:36
Postat av: Helen

Du är en förståndig kvinna du Catarina, vila och åter vila det är det som grejen innan det är dags att föda barn, så fortsätt du bara...



Jag själv har kommit dit hän att det kvittar mig vad det är för väder vi kan ju inte påverka det så mycket, men det är ju klart att lite shorts väder och bad väder är inte helt fel, MEN inte behöver det väl bli 30 grader!!! Känner att jag börjar närmar mig mina 40 år det kan vara det som gör det lite besvärligt med värmen, vad tror ni?



Önskar dig än en gång allt gott här i livet och lycka till på den stora dagen... och du, Alfons är med dig, alltid, det vet du väl.

kram Helen i Lomma

2008-07-27 @ 20:42:14
Postat av: Susanne

Hej igen!

Ja,nu är vi många som väntar..S

Det blir nog snart nu iom att slemproppen har gått!

Förstår att det är xtra tufft i sommarvärmen nu för dig...

Kikar in senare...//Susanne

2008-07-27 @ 20:42:19
URL: http://www.susilidus.blogspot.com
Postat av: Kattis

Du skriver så härligt bra, tack för att du orkar/vill dela med dig av ditt/erat liv. Jag önskar er all lycka :)

kram kram

2008-07-27 @ 20:55:53
Postat av: Evelina

ja nu måste hon ha kommit, en liten fågel sjöng i mitt öra att du hade väldigt mycket värkar igår. Hoppas att allt är bra med er. Kram!

2008-07-27 @ 21:06:38
Postat av: Marie från Hörby

Ja, det är inte lätt att vara höggravid i sån här värme! Min äldste är född den 24/7 och de sista dagarna var det jättevarmt. Jag har massor med foton när jag ligger på soffan med fläkten 1 dm från ansiktet och är högröd i ansiktet och bara flämtar.

Det låter ju lovande med slemproppen, nu är det nog snart dags!

Kram

2008-07-27 @ 21:18:40
Postat av: Johanna

Shit, måste fått solsting.... Såklart det ska stå CATARINA i mitt inlägg, Christina... vad fick jag det ifrån???



Ber om ursäkt för min snurrighet :-)

2008-07-27 @ 21:52:50
URL: http://grynisen.bloggagratis.se
Postat av: Janina i Röstånga

PHU och stånk, jag förstår precis hur det känns...gick ju över tre veckor med nummer 3, visserligen i April men ändå. Härligt att din kropp tränar, med mycket förarbete blir det nog en härlig förlossning..det är så häftigt alltihopa, hela grejen...å snart den där nya ljuva lilla kladdiga nyfikna hungriga människan så varm på bröstet och mannen, tårögd bredvid.

Vi håller tummarna och kramarna på avstånd!

Kram Janina med familj

2008-07-27 @ 22:32:50
Postat av: Josefine

Jag hoppas verkligen för Din skull att hon ska bestämma sig för att komma alldeles snart!!

Hon verkar vara en envis rackare som "bestämmer själv" - det bådar gott för framtiden :-)

Kram Josefine

2008-07-27 @ 22:48:35
Postat av: ditte

jag tyckte nog att du var en ganska så bra människa idag!



längtar efter kebaben!



puss

2008-07-27 @ 23:16:02
Postat av: Louise

Jag måste ju kika in innan jag lägger mej för att se om Lykke-Li har tittat ut...och jag kikar in igen imorron när jag vaknar :)



Kram Louise

2008-07-27 @ 23:57:48
Postat av: Jennie

Sitter här på jobbet, första dagen efter semestern... Känns faktiskt rätt ok. Jag hoppas värkarna "tätar till sig" om de inte redan har gjort det.

Kram Jennie

2008-07-28 @ 09:09:22
Postat av: Kaisa

Jag är inte heller så stor vän med värmen. Älskar hösten och varje sommar så längtar jag efter alla mörka färger och den underbara klara luften/doften.



NU... är det inte långt kvar. Snart är hon i din famn. Kram...

2008-07-28 @ 11:17:38
URL: http://nolia.wordpress.com/
Postat av: Sara

grattis, grattis, grattis!



Äntligen om hon, och på en sån fin dag( längs strandkanten slog vågorna alldeles underbart lekfullt!)



många lyckönskningar från nästankusinen...

2008-07-28 @ 15:11:45
URL: http://sarafaijersson.blogspot.com
Postat av: Anna

Jag läser i sista kommentaren att Lykke-Li äntligen är hos er!

Stort grattis :-)



Kram Anna

2008-07-28 @ 16:52:47
URL: http://annasplejs.blogspot.com
Postat av: fru fräken

Kikade in för att se om Lykke-Li kommit, och det hade hon ju! :)



Varm kram och jättegrattis! :))



Sköt om er!

2008-07-28 @ 17:24:44
Postat av: -anki i lund

Nämen har hon kommit?! Så härligt! stort, STORT grattis!!!!!!

2008-07-28 @ 18:01:21
Postat av: En fröken i Rickarum

Åh GRATTIS till er! :-) Hoppas att allt gott bra och att de har väl fungerande luftkonditionering på BB! ;-)

2008-07-28 @ 19:09:51
Postat av: Moa

åååh har hon kommit???? GRATTIS!!! hoppas allt har gått bra, längtar efter bilder!

2008-07-28 @ 21:11:52
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Elin A

Nämen har hon kommit nu er älskade Lykke-Li! Stort stort grattis till er alla. Många varma kramar Elin.

2008-07-28 @ 21:14:01
Postat av: Lina

Grattis till den lilla tjejen =)

2008-07-28 @ 21:45:49
URL: http://linasjoblom.blogg.se/
Postat av: Helen

Tittut...när kom du lilla flickebarn?

kram Helen i Lomma

2008-07-28 @ 23:02:54
Postat av: Evelina

Då hade min skallerkedja rätt ändå :) JÄTTEGRATTIS till er allihopa och lite extra till dig Chatarina som får ett extra grattis för att du slipper bära runt på en tung bebis hela tide. Nu kan du ju få avlastning ibland :). Hoppas ni mår finfint allihopa. kram!

2008-07-28 @ 23:09:44
Postat av: Nettan

Supergrattis till er allihopa. Måntro att Alfons stolt kikar ner på sin fina, alldeles nya lilla lillasyster.

Hoppas att allt är bra med er!



Kramar från Nettan i Svedala.

2008-07-29 @ 00:37:27
Postat av: susanne f

Läser här att lilla Lykke-Li har kommit...grattis till er alla.

Läser ofta både här och på Alfons sida och blir alldeles varm i mitt hjätra, vilka fantastiska personer ni är alla i er familj.

Många kramar

Susanne

2008-07-29 @ 08:48:30
URL: http://bambuochbetong.blogg.se/
Postat av: Eli Marte Dalhaug

Hei Catarina!

Er inne her på bloggen din daglig. Nok en gang hjelper du meg gjennom en tung periode.

Jeg er høygravid akkurat som deg (eller kanskje du har født nå???)

Jeg sliter i varmen med veldig hovne bein som ikke går an å gå med. Nettene er et evig slit og jeg er så utrolig utålmodig etter å få den lille jenta mi i armene for første gang.

Fikk en uke før termin med Oskar så var så sikker på at jeg ville få enda tidligere denne gangen. Men den gang ei... Var en uke til termin igår og jeg sitter her fortsatt med den digre magen min :-)

Håper virkelig det har hendt noe med deg nå. Krysser fingrene og ønsker deg alt godt!!!

Håper å høre fra deg snart her inne.



Stor klem fra en nesten nybakt mamma til en annen...

2008-07-29 @ 10:02:03
Postat av: Kaisa

GRATTIS!!!

Hoppas att du mår bra och att man snart får ser bilder på underverket. Är riktigt avis ska jag erkänna... :) Grattis igen... Ps... Min yngsta har ett snarlikt namn som din yngsta... Tuvaliv.

2008-07-29 @ 10:18:26
URL: http://nolia.wordpress.com/
Postat av: Åsa i Malmö

Stort grattis till Lykke-Li. Det ska bli kul att se bild på henne längre fram.

Grattis igen!

Kramar till er i sommarvärmen!

2008-07-29 @ 10:38:23
Postat av: gunilla i dalom

Grattis och vad skönt att hon är här. Hoppas att allt gick bra.Pussa på alla!

2008-07-29 @ 17:24:36
Postat av: Moa

Såg att bilden kommit upp på fodda.nu nu, vad fin hon är! grattis!

2008-07-29 @ 17:46:27
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Petra Algotsson

Grattis Grattis till flickan!

2008-07-29 @ 18:41:44
Postat av: Angelica

Hej

Har följt din blogg en tid men aldrig skivit någon kommentar. Men nu tyckte jag det var dax ett jättestor GRATTIS till er nya familjemedlem de var väldigt söta alla på kortet. Grattis MVH Angelica i Rydaholm

2008-07-29 @ 18:42:35
Postat av: Kaisa

ps... jätte söt - alla tre såklart...

2008-07-29 @ 18:45:31
URL: http://nolia.wordpress.com/
Postat av: Marie från Hörby

Stort grattis till nya lilla flickan!

Vilken fin bild på henne och de stolta storasystrarna.

Kram

2008-07-29 @ 20:17:37
Postat av: Malin

Vilka fina och stolta systrar! Och vilken underbar ny liten människa. GRATTIS.

2008-07-29 @ 20:45:36
Postat av: Louise

Ett stort Grattis hela familjen Löv,

vad fina era tre tjejer är på fotot..



Kram Louise

2008-07-29 @ 20:56:07
Postat av: Anna

Vi har tittat på era fina flickor och beundrat lilla Lykke. Ett så stort grattis! Alfons fina systrar. Era fina döttrar. Hoppas du mår bra också, Catharina, och att allt gått som ni hoppats. Grattis till er alla! Micke hälsar också - ett stort grattis!



Stor kram!

Anna

2008-07-29 @ 21:05:25
URL: http://www.caringbridge.org/europe/leons
Postat av: Johanna

G R A T T I S! ! ! ! ! ! !



Vad härligt att lilla Lykke ville komma ut och hälsa på familjen :-)



Ser fram emot att få höra om förlossningen!!!!



Stor kram till er alla

2008-07-29 @ 21:22:13
URL: http://grynisen.bloggagratis.se
Postat av: Elin A

Äntligen hittade jag bilden på födda! Innan har ju dom nyaste kommit upp först men det var vist ändrat. Jättesöt flicka precis som sina 3 syskon. Hoppas ni myser där hemma nu och har det lugnt och skönt runt er.

Många varma kramar Elin.

2008-07-29 @ 21:24:37
Postat av: Helen

GRATTIS GRATTIS GRATTIS till er lilla syster, som jag har tänkt på dig Catarina...fin bild på fina barn,

kram Helen i Lomma

2008-07-29 @ 21:44:23
Postat av: mia

Stort stort GRATTIS till finaste Lykke-Li! Alldeles fantastiskt är det med den där lilla nya människan. Så fina de är alla tre, era flickor. Många grattiskramar och glada tankar genom natten, mia.

2008-07-29 @ 22:06:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0