13 maj. Vecka 30+0: Om felplacering och namn.

Lykke-Li ligger  fortfarande fullständigt fel. Emellanåt känns det som om det är på väg en fot ut genom den ena sidan och ett huvud genom den andra. Jag förmodar att det inte är speciellt skönt för henne heller.

Så var det detta om namnet. Vi hade en lång radda (skånskt uttryck månne?) med namn som vi fastnat för: Siri, Signe, Annabelle, Embla, Tyra, Edith, Sigrid eller kanske Vaia. Alla kändes fina och som endel av "våra barn", men inget av dom hade en sammankoppling med Alfons. Det känns viktigt att Lykke-Li får en egen samhörighet med Alfons, trots att dom aldrig kommer att finnas tillsammans fysiskt. Hon måste också få ha sitt alldeles egna.
Så kom vi att tänka på Lykke. Det är ett danskt namn, vilka vi är ganska förtjusta i. Lykke heter en flicka som vi delade gård med i Malmö under Alfons första år. Hennes föräldrar är väldigt fina och Alfons var väldigt förtjust i Lykke. Men så kändes det inte rätt att ta namnet Lykke till vår flicka så det föll sig helt naturligt att lägga till ett Li.
Namnet Lykke ger vi henne efter Alfons. Li är från oss. Perfekt! Nu hoppas vi bara att hon gillar det själv. Men det behöver vi ju inte bry oss speciellt om annars; själv ville jag absolut heta Lotta Engberg (!) när jag var i 7-årsåldern.

Idag har jag haft många sammandragningar. Det har jag haft i ett par veckor och det ser jag bara som positivt. Jag beundrar mitt inre som tränar sig självt per automatik! Det jag själv gör, från "utsidan" är min vattengymnastik en gång i veckan och ryggövningarna ett par gånger i veckan. För att inte tala om våra promenader och cykelturer längs med gamla järnvägen.

I torsdags var jag hos Lotta på MVC. Jag gjorde det obligatoriska glukostestet som visade bra. Vågen visade 69.4 kilo, blodtrycket ganska lågt och järnvärdet detsamma. Nu äter jag vitamintabletter och möter min trötthet. Järntabletterna får vänta till dess att barnbidraget kommer.

Nu ska jag äta pasta. Eller äpple. Eller is. Eller något annat. Jag ska gå och se efter var suget hamnar.

Just nu läser jag min graviditetsbibel Att Föda av Gudrun Abascal. Hon är en klok kvinna och boken ger mig otroligt myckat i form av styrka och jag-kan-känsla. Den borde alla gravida läsa och ta till sig.

Catarina, som tackar för alla positiva kommentarer om Lykke-Li`s namn.

Kommentarer
Postat av: ditte

Lykke ja, henne hade jag glömt... Det är ett jättefint namn, och ett jättefint val.

Siri paxar jag, nåt ska det väl finnas kvar åt mig och tobbe??

puss

2008-05-13 @ 21:45:02
Postat av: Elin A

Åh vad mysigt namn ni kommit på:) Blir säkert perfekt till en älskad lillasyster.
Själva så har vi namntorka helt! Blivande storasyster tycker att det ska bli en Felicia om det blir en flicka. Pojknamn är supersvårt och vi har lite delade åsikter, jag och sambon:)
Många varma kramar och klapp på magen.

2008-05-13 @ 22:15:48
Postat av: Sara

Vill bara passa på att kommentera jag också att det är ett jättefint namn ni valt till er nya flicka!

2008-05-14 @ 00:49:33
Postat av: Tobbe

Ta du Siri du Ditte, det är lugnt. Mina barn ska redan ha namn när jag får dom! Puss på er små systrar.

2008-05-14 @ 05:35:07
Postat av: Sanna

Det var ett mycket fint namnval.
Tror säkert att den lilla flickan kommer att bli nöjd med det=)

2008-05-14 @ 06:43:07
Postat av: Åsa i Malmö

Hihi, jag ville heta Lili&Susie - i ett enda namn, sådär bara....

Tills den 20:e - här är lite tips:
Speciellt järnrika grönsaker är spenat, nässlor, gröna kålsorter, purjolök, gröna ärtor etc. Höga halter av järn finns också i magert kött, inälvsmat, sardiner och äggulor.

Nässlor finns ju massor ute nu - min son fick ett helt gäng mellan tårna när han spelade fotboll häromdagen :)

Kram

2008-05-14 @ 07:36:44
Postat av: Marie från Hörby

Jag måste också skriva att jag tycker att Lykke-Li är ett underbart vackert namn!
Liten bustjej som ligger på tvären, men det finns ju tid kvar att vända sig rätt.
Kram

2008-05-14 @ 08:10:06
Postat av: Evelina

Verkligen ett vackert namn till er lilla flicka (som jag dessutom själv funderat på, men nu får väl jag komma på nått annat om jag någon gång skulle få en liten tös).
Hoppas du blir lite piggare snart och följer Åsas mattips. tror kirskål är bra oxå och det är ju gratis precis som nässlor. Lägg det ipaj, bröd och gör soppa. Underbart gott!
Kram!

2008-05-14 @ 10:48:07
Postat av: Mahlin

Lykke-li är ett jättefint namn! Jag har en flicka som heter Lycka dock bara i andranamn. Om hon vill kan hon byta när hon blir äldre:-) Hon är i alla fall min stora Lycka!

Många Kramar och lycka till med det nya underbarnet!

2008-05-14 @ 14:12:01
URL: http://tovalovisa.blogg.se
Postat av: Therese med tre

Ett stort GRATTIS till er alla! Ett fint namn som jag tror visar på den kärlek ni har till alla era barn. Trillade för länge sedan in på er sida om er kamp med Alfons. Var nu in och läste där och såg då lösenordet hit in. Tackar för glimmtar av erat liv!

2008-05-14 @ 15:45:24
Postat av: Tina Lejdemyr

Har följt er på Alfons blogg tidigare och känner igen mig så väl i hur du beskriver din sorg efter honom. Nu har jag läst igenom den här bloggen och jag blir så berörd av hur kärleksfullt du beskriver din familj.

Jag förlorade min älskade dotter i hjärntumör på julaftons morgon. Jag finner en viss tröst i att läsa att ni trots smärtan ändå vågar satsa på livet och framtiden. Du verkar ha en otrolig styrka som jag beundrar. Stort lycka till med allt.

Många kramar från Tina, mamma till Irma (2001-2007) och Ludwig (1995)

2008-05-14 @ 19:40:52
URL: http://www.irma.snabber.se
Postat av: Tess

Är här inne och kikar för första gången. Hittade in via Alfons blogg där jag brukar läsa och skriva då och då=)
Vilket vackert namn hon får, lillasyster. Både symboliken och namnet som sådant. Som alltid slås jag av vilken fin och kärleksfull familj ni verkar vara.
Kramar.

2008-05-15 @ 13:21:13
Postat av: Susanne

Åhh,vad kul att få kika in här.
Följer er på den andra bloggen oxå.
Ha det så bra ni kan,mvh Susanne

2008-05-15 @ 18:25:35
URL: http://www.susilidus.blogspot.com
Postat av: Ella

Lykke-Li kommer nog vara perfekt för er flicka, det passar verkligen in med de andra tre barnens namn. Sen är Lykke-Li en jättebra artist också, ung som hon är. Jag kan rekommendera hennes skiva Youth Novels. Jättebra! Lycka till med resten av graviditeten!

2008-05-16 @ 08:58:30
Postat av: Kaisa

Ett namn blir ju någonting helt annant när det finns en bakgrund till varför h*n fick det namnet. Och ni har ju verkligen ett sånt namn till er lilla. Det finns säkert inte så många som har det namnet heller. Vår yngsta heter Tuvaliv - och det är hon ensam om. Iallefall när hon föddes :).
Vilket datum är du beräknad?

2008-05-16 @ 09:51:37
URL: http://nolia.wordpress.com/
Postat av: Kaisa

ps... läste nu vilket datum den lilla ska komma :)

2008-05-16 @ 09:52:35
URL: http://nolia.wordpress.com/
Postat av: Kristina

Hittade också hit via Alfons blogg.
Måste säga att ni har hittat så fina namn till alla era barn, de känns rätt när jag läser om dig och din familj. Genomtänkta och rätt.
Vera ville jag att min dotter skulle hete men min man hade bestämt Moa redan i 18 års åldern (14 år sedan) så det gick inte att rubba. Men vem vet, om vi har turen att få fler barn, då kanske det blir en liten Vera.
Jag ville förresten heta Erika eller Mikaela när jag var liten, vet inte alls varför men så var det. Nu har jag förlikat mig med mitt namn.

Må så gott!

2008-05-16 @ 12:59:14
URL: http://mammahoppsan.blogspot.com
Postat av: Johanna

Så fint, så varma tankar!!!

Önskar er en härlig kväll tillsammans

2008-05-18 @ 18:15:32
URL: http://grynisen.bloggagratis.se
Postat av: Louise

Lykke-Li...vilket underbart fint namn :)

2008-05-19 @ 10:20:15
Postat av: Maria i Vagnhärad

Oh vad fint namn hon har Lykke-Li, och vad fint att hon har en alldeles egen relation till Alfons.
Kram

2008-05-20 @ 16:59:44
Postat av: Ida

Åååhh, det fanns flicka i mitt liv en gång som hette Lykke Humla, en människa som kom att betyda mycket för mig. Då, på den tiden, kände jag starkt för namnet Humla; humlan som har för små vingar och enligt all vetenskaplig expertis inte ska kunna flyga men ändå gör det... Precis som ni väljer att leva trots all den smärta ni bär med er. Och genast fick även Lykke en helt ny innebörd för mig...

2008-05-20 @ 21:08:57
Postat av: Sofia

Ja nu har jag hittat hit igen. Gav upp sist när det inte kom några nya inlägg.
Så fin du är m den stora magen! Glädjer mig att du går på vattengympa och gör dina rygg-övningar:)
Ja visst är den bra, "Att föda"!Kommer du ihåg när du kom upp på KK och gav den till mig?! Den hjälpte mkt mer än föräldrarutbildningen och allt annat jag läste de sista veckorna före förlossningen. Jag ska låna ut den till min syster som ska ha barn i november. Känns stort att bli moster!
Lykke är ett jätte fint namn. Gillar danska namn!Speciellt de som slutar på e.
Det var länge sen vi sågs. Vi ska vara lediga mkt i sommar och då blir det flera turer till era hemtrakter så då tittar vi säkert förbi.
Ha det så bra!
Kramar från sofia

2008-05-20 @ 21:51:40
Postat av: Malin

Tack för boktipset! Ska få mitt första barn i oktober och behöver peppas lite.

TACK

2008-05-22 @ 22:02:42
Postat av: Sara

Hej!

hittade hit via Alfons blogg, du skriver så fint. något som slog mig när jag läste namnet var att det lät lite som Lycklig någonting som jag hoppas er familj kan vara i framtiden.

kram Sara

2008-07-07 @ 13:35:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0