9 december. Vecka 8+1: om dagarna som släpar sig fram.

Äntligen är vi framme i vecka nio. Nu längtar jag ännu en vecka frammåt. Jag bestämde från början att jag skulle ta dagarna som dom kommer, och för det mesta går det bra. Den ena da´n är den andra lik; Christian och barnen går upp vid sju och jag sover vidare till dess att jag vaknar runt tio. Därefter går jag ner och tar en tablett och en kopp te för att sen sova en stund till på soffan. När jag vaknar är det hyfsat ok med illamåendet och jag får i mig en clementin, havregrynsgröt eller lite bröd. Jag dricker smoothie gjord på lättyoghurt, lättmjölk, banan, hallon och blåbär. Det där lätta har ingenting med  vikten att göra, bara som det låter; det är lättare! Petra; Kommer du ihåg när jag väntade Vera och Alfons kom till dagis och berättade att "vet du hur mamma skriker till pappa hela tiden?: smoothie!" Det klingar gott i minnet nu.

Denna gången är det så mycket lättare, även om jag inte mår bra. Christian tar pappaledigt för Vera så jag kan vila och må efter mitt mående. Detta har vi inte kunnat göra någon av de tidigare graviditeterna. Det känns som en lyx, men det är en självklarhet. Vi hjälps åt och hittills har jag bara kräkts ett par gånger. Jag bygger barn och vilar. Christian leker och fixar.
Kvällarna är lättast med maten och illamåendet. När de andra barnen sover börjar en 25 mm liten huligan i magen ställa krav: varma mackor och äcklig (tycker jag i vanliga fall) köpepizza. Trots en hel pizza eller 5-6 varma mackor så skriker magen igen efter en kvart. Jag förstår inte hur detta är möjligt! Då ger jag upp och somnar. Jag kan ju inte äta hela tiden. Nu har jag iallafall gått upp 2 kilo och väger 66. Jag kommer förmodligen att sluta denna graviditeten på 166 kilo. Nu till gröten!

Trevlig andra advent.

Catarina

Kommentarer
Postat av: Jennie

Oj, det låter som mycket mat på en gång ja... men du måste ju å andra sidan fylla på alla reserver och depåer nån gång och varför inte på kvällen?! Förresten, så som du är nu är inte långt ifrån hur jag är - i normaltillstånd...
Men vaddå, mat är ju gott och 166 kg känns väldigt långt borta!
Kram på dig!
Jennie

2007-12-09 @ 12:46:18
Postat av: Maria Nyberg

Ät o njut när du kan det utan illamående:) och ha en bra 2:a advent hela eran fina familj!

2007-12-09 @ 12:56:30
Postat av: Kim & Tuve

Skönt med lite livstecken från er, illamående kan verkligen vara förlamande. Och tur att Christian kan vara hemma :-) Heja huliganen! *puss å kram*

2007-12-09 @ 13:40:31
URL: http://gror.wordpress.com
Postat av: Johanna

Vad härligt att Christian kan vara pappaledig, vilken bra kombination i detta läget.

Bebis Löv har säkert stora krav... mat är ju gott :-) Ät när du kan, vila när du kan så ska du se att denna lite mindre roliga period är över!!!!

Önskar er en trevlig andra advent!

Kram Johanna

2007-12-09 @ 15:11:33
URL: http://grynisen.bloggagratis.se
Postat av: gunilla i dalom

Vännen! Din händige man kan säkert montera nån sorts hjulställning på dig i slutet och rulla fram dig. Ät och må gott du bara.

Puss o kram!

2007-12-09 @ 16:11:20
URL: http://kanelbullens.blogspot.com
Postat av: Petra Glans

Ja du Catarina, det glömmer jag aldrig. Stackars Christian som ska behöva göra smoothie till dig hela tiden nu, när du bara ligger i soffan och skriker men det är dig väl förunnat, jag hade gjort likadant. Hoppas helgen har varit bra trots att Marie vann Idol. Heja Marie! Vi syns imorron! Kram Petra

2007-12-09 @ 16:22:53
Postat av: susanne f

Hej
Usch inte kul att må sådär, men skönt att Ni kan ordna det på bästa sätt.
Ha en bra 2:a advent själv
//Susanne

2007-12-09 @ 18:10:05
URL: http://bambuochbetong.blogg.se/
Postat av: Linda

Det här med maten. Jag känner igen mig på pricken! Jag har aldrig förut kännt något liknande. Så fruktansvärt hungrig! Och smoothies, jag lever på dem. Mjölk i? Bra idé! Då blir den lättare att suga upp med sugröret!

Jag är glad att också jag får följa er graviditet. All lycka till er!

2007-12-09 @ 18:24:10
Postat av: Elin

Åh nu blev jag ju sugen på smoothie! Jag brukar göra på vanilj joggi, apelsinjuice, banan och frysta hallon eller jordgubbar, det blir också gott.
Man får ju lite olika saker att längta efter under graviditeten. Och är du sugen på pizza eller varma mackor så är det ju bara att äta:) Man brukar ju inte vara så hungrig och sugen under alla 9 månaderna. Kram till dig och håller mina tummar att illamåendet blir bättre snart, och vad skönt att du bara kräkts några gånger!

2007-12-09 @ 20:41:45
URL: http://ellan.blogg.se
Postat av: Evelina

ha, ha du kommer att bli en urtjusig heffaklump :) Kram!

2007-12-09 @ 22:23:35
Postat av: Marie från Hörby

Vad skönt att Christian kan vara hemma och avlasta lite nu när du mår dåligt. Det är verkligen en speciell känsla att vara så illamående och så trött!
Jag känner igen många av känslorna du beskriver. Den där känslan av att vara konstant hungrig och konstant sugen på något!
Hoppas att illamåendet ger med sig så småningom.
Kram

2007-12-10 @ 07:49:29
Postat av: Annika

Smoothie är smaskens! (och pizza också...) ;-)

Äta för två heter det väl?! Ät på, du... 2 kilo i vecka 9 är ju ingenting... Själv låg jag på minst 5 kilo + i den veckan....

Kram.

2007-12-10 @ 13:03:29
URL: http://www.akinna.se
Postat av: maria hirsch-lundqvist

instämmer med ovanstående - 2 kg är ju pyttelite. själv hade jag gått upp 7 kg! i vecka 10 med min 1:a pojk och det syntes absolut inget på magen, allt hade satt sig på baken. snyggt!!!

kram mia

2007-12-11 @ 13:40:46
Postat av: Elin

Hoppas du sover gott Catarina och är mätt och belåten och inget illamående! Kram till dig och godnatt!

2007-12-11 @ 22:26:45
URL: http://ellan.blogg.se
Postat av: -anki

Oavsett om du väger 66 kg eller går upp 166 kg kommer du alltid att vara en underbart vacker madonna som väntar (och bygger) din älskades barn.

Jag tänker på dig. Vill du ha sällskap i pizzaätandet så ställer jag gärna upp! Kanelbullar hjälper kanske? ;) Kram! -anki

2007-12-12 @ 23:24:08
Postat av: Anette

Vad bra att Christian kan vara ledig och ta hand om de små medan du tar hand om dig själv. Vet av erfarenhet att det inte är så lätt att må illa och få fram mat till syskonet :-) Som tur är så går ju den här "pinan" över och man får sin belöning. Det finns nog inget mer fantastiskt än att få upp en nyfärdig människa med ogådda fötter på sin mage.
Kram

2007-12-13 @ 19:37:33
Postat av: Maria i Vagnhärad

Kram kram.

2007-12-14 @ 16:06:15
Postat av: Jennie

Tack för stunden igår. Gott att träffa er. Kram Jennie

2007-12-15 @ 21:40:58
Postat av: Christina i Torslanda

Hej kära Catarina och "Little Löv". I vanliga fall är ju detta en tid fylld av goda dofter, men frågan är om du kan uppskatta dem i ditt nuvarande tillstånd?
Det låter ju som sagt som ett underbart upplägg att ha Christian hemma som markservice, pizzzabud och viktsupport (det är en sådan som fortsätter att tala om hur vacker man är även vid uppnådda 166 kilo!). Tur att ni är ett sådant väloljat team vid det här laget.
Hoppas verkligen att illamåendet släpper snart så att du kan njuta fullt ut. Jag önskar dig av hela mitt hjärta en riktigt fin vecka fram till julafton. Tänk - nästa år har ni en liten granterrorist till att hålla ögonen på! Många kramar!

2007-12-18 @ 11:56:16
Postat av: Elin

Tänker på dig och den växanden magen och resten av familjen! Många kramar Elin

2007-12-18 @ 17:46:53
URL: http://ellan.blogg.se
Postat av: Sofia

Hej kära du! Nu har jag hittat hit! Hur mår du idag? Har behandlingen haft lika bra effekt som sist?
Mysigt att träffa dig o din make!
Hörs o ses snart igen!
Kramar från Sofia

2007-12-20 @ 13:01:48
Postat av: elinleticia

Du är en kämpe! :)

2007-12-20 @ 19:21:19
URL: http://smuleliten.blogg.se
Postat av: Emelie

Hoppas allting är bra där hemma, och med bebben i magen!

Ha en god jul och gott nytt år till er alla!

2007-12-23 @ 20:38:20
Postat av: Elin

Hej! Hoppas illamåendet är bättre och att du kunnat äta lite julmat. Många varma kramar från Elin

2007-12-27 @ 10:59:29
URL: http://ellan.blogg.se
Postat av: Christina69

Hej Familjen Löv!
Jag hoppas att helgen inte har varit alltför jobbig. Mina tankar har varit hos er under Julen och jag hoppas att ni mår bra annars allihopa!
Kramar Christina

2007-12-27 @ 15:46:13
URL: http://christina69.bloggspace.se
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Jag vill önska dig och familjen ett bättre slut på året utan illamående. Tänker ofta på er, när folk runt mig klagar över bagateller. Ni verkar så tappra men ibland måste även ni tappa gnistan.
Nu vänder vi snart blad och jag hoppas av hela mitt hjärta att år 2008 kommer att bli ett föväntansfullt år för hela familjen.
Tusen Kramar

2007-12-27 @ 15:56:06
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: Johanna

Hej Familjen Löv

Jag hoppas allt är bra med bebisen i magen, och att du själv Catarina mår bättre från allt illamående.

Kram Johanna

2007-12-27 @ 20:29:48
URL: http://grynisen.bloggagratis.se
Postat av: Mona

Hej Catarina. Hoppas att julen inte har varit svår för er och att ni klarat av att njuta av varandra lite iallafall. Kan nog aldrig förstå hur svårt ni har det men hoppas du snart blir bättre och att illamåendet försvinner:)

Tänker på er och skickar många goda önskningar åt er inför det nya året som nalkas.

Kram Mona(Karlskrona)

2007-12-29 @ 19:25:29
Postat av: Jessica

Hoppas att du och magen mår bra. (Ja, övriga familjen åxå). Hoppas ni haft en bra julånyårshelg!
Kramar Jessica

2008-01-05 @ 11:19:33
Postat av: Christina69

Jag måste bara berätta att jag blev orolig när du inte skrev nåt här, men sen så läste jag ditt inlägg hos Alfons och att allt verkar vara bra med dig och tuffingen i magen.
Många kramar till er allihopa!
Christina

2008-01-07 @ 18:06:31
URL: http://christina69.bloggspace.se
Postat av: Solveig

Hoppas att ni alla mår bra och att illamåendet börjar lägga sig!

2008-01-08 @ 17:03:08
Postat av: Christina i Torslanda

Hej Catarina. Hur mår du nu? Är magen i form (både visuellt och medicinskt :-))? Jag tänker på dig flera gånger om dagen och hoppas så att lite av din vanliga energi är på väg tillbaka. Kram.

2008-01-08 @ 22:14:26
Postat av: -anki

Hej Catarina. Hoppas du mår bättre nu? Jag håller tummarna varje dag att du ska slippa illamående. Många kramar till hela familjen! -anki

2008-01-12 @ 09:33:19
Postat av: Solveig

Tänker så mycket på er!

2008-01-15 @ 17:04:54
Postat av: Sofia

Hej catarina!
Hoppas du mår bättre. Undrar så hur det går för dig? Är du i behov av akupunktur? Hör i så fall av dig.
Hälsa flickorna o din man.
Kram sofia

2008-01-15 @ 19:13:06
Postat av: Ida Ståhl

Hejsan alla!
Hoppas att ni allaihopa mår bra och att magen och då också skruttan inuti växer så det knakar!
Ville bara önska er en god fortsättning lite sent och hoppas att detta året blir lite lättare att ta sig igenom än 2007!
Kamar på er

2008-01-15 @ 21:18:31
Postat av: Elin

Tänker på er och undrar hur det är med magen! Många varma kramar Elin.

2008-01-19 @ 23:01:18
URL: http://ellan.blogg.se
Postat av: Mona

Ja nu har vi kommit en bit på väg in i det nya året som ni fasar så mycket för. Kan inte förstå hur tomt det måste kännas att inte ha några nya minnen att ta med sig framöver. Bara ni vet hur det känns. Men jag tror och hoppas att det nya livet som växer i din mage ger er lite hopp för framtiden och att ni går många ljusa stunder i möte. Jag önskar er allt det bästa för 2008 och snart kommer vårblommorna för att sprida glädje igen. Jag älskar att sätta en fin kruka med krokus på köksbordet för att ge oss lite ljus i detta vinter mörker.

Kramar Mona i Karlskrona

2008-01-20 @ 12:54:22
Postat av: Mia-Johanna

Tänker på Er. Ofta, ofta.

Kramar genom natten,

Mia-Johanna

2008-01-23 @ 02:29:22
Postat av: fru fräken

Hej!
Har kikat in här flera gånger och undrar så hur det är med dig... mår du bra? Hur mår lilla livet i magen? Jag hoppas så att det inte hänt något negativt. Känn ingen press utan skriv när du orkar och vill.
Varma tankar / fru fräken

2008-01-24 @ 17:29:51
Postat av: Åsa

Nu är det väl snart dags för uppdatering? Är nyfiken på hur det går för er :)

2008-02-08 @ 14:12:09
Postat av: Anette

Förstår att livet är kaos just nu.....må gott, skriv när DU (!) kan/vill/orkar. Fortsätter att titta in då och då för att se om det finns någon uppdatering om hur du/ni har det. Det är svårt att släppa familjen Löv när man väl har börjat att läsa. Kramar

2008-02-09 @ 16:43:14
Postat av: Katarina

Tänker på Er idag!

2008-02-19 @ 21:51:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0